2013 március elején az Országgyűlés elé került a Balaton törvényt módosító törvényjavaslat, a beterjesztő Pintér Sándor. Amennyire sikerült megértenem, leginkább arról szól, hogy milyen területet, hogyan lehet átminősíteni, hová mit szabad építeni … Mivel az egyesületünk által módosítani kívánt szabályok közül az egyik a Balaton törvényben található (a csónakok kikötőben tárolásának kötelezettsége), ezért a következő szövegű levelet írtam. Két levelet írtam egyet Dr. Láng Zsolt részére, mivel ő az Országgyűlés Önkormányzati és Területfejlesztési Bizottságának elnöke is valamint az én képviselőm is. A másik csak a címzésben különbözik ettől, Dr. Pintér Sándor belügyminiszter részére, mivel ő a törvénymódosítás beterjesztője.
A levélhez csatoltam a füzetünket, mely céljainkat és
javaslatainkat tartalmazza.
Tehát a levél:
Dr. Láng Zsolt
Képviselő Úr részére
Budapest
Mechwart liget 1.
1024
Tisztelt Képviselő Úr !
Most értesültem arról, hogy hamarosan az Országgyűlés elé kerül a 2000. évi CXII. törvényt (Balaton törvény) módosító törvényjavaslat. Ezzel kapcsolatban keresem meg Önt, kérve hogy mint megválasztott képviselőnk és mint az Országgyűlés Önkormányzati és Területfejlesztési Bizottságának elnöke képviselje érdekeinket!
A Szabad Balaton Egyesület (melynek elnöke vagyok), 2013. januárjában azzal a céllal alakult, hogy összefogja és érdekeit képviselje azoknak, akik szabad idejüket vízen, hajózással töltik. Több olyan szabály van érvényben jelenleg amely a hajósok életét nehezíti, ezek közül az egyik a most módosításra kerülő Balaton törvény egyik paragrafusában található. (A Szabad Balaton Egyesület további céljairól bővebben olvashat a melléklet füzetben.)
A 2000. évi CXII. tv. 35. § j) pontja így szól:
35. § A tómeder övezetén (D-1):
…
j) a nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi jármű a tómeder területén csak kiépített kikötőben tárolható.
Nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi járművek az 5m hosszúságot vagy 10 m2 vitorlafelületet el nem érő csónakok, kis vitorlások. Tehát a fenti törvényhely alapján ezeket a csónakokat csak kiépített kikötőben lehetne tárolni. Nagy szerencse, hogy eddig ennek a rendelkezésnek betartását nem kérték számon a hatóságok, mivel ez a rendelkezés jelenleg betarthatatlan. Ugyanis a Balaton partján alig van jelenleg kiépített csónakkikötő. Ha ezt a törvényhelyet be akarnák tarttatni, akkor a Balatonnál sok partszakaszon teljesen lehetetlenné válna a csónakok, kishajók tartása. A Balaton partja a nádasok mellett, strandok szélénél tele van csónakokkal. Nagy részük horgász csónak, de van köztük sok kis vitorlás is. A csónakok tulajdonosai általában ott laknak a közelben, gyalogosan vagy biciklivel el tudják érni a hajójukat. Számukra sokkal nehezebb vagy lehetetlen lenne kijutni a vízre, ha a csónakokat csak kiépített kikötőben szabadna tárolni.
A következő érvek szólnak a csónakok kikötőben tárolása ellen:
– Jelenleg a csónakok töredéke férne csak be a meglévő csónakkikötőkbe. Még ahol van csónakkikötő, ott sincsen a kikötőben szabad hely. Tehát a törvényben leírtak jelenleg objektív akadályok miatt betarthatatlanok.
– Ha a megfelelő mennyiségű csónakkikötőt megépítenék, az sokkal jobban károsítaná a természetet, mint a jelenlegi használat. A csónakok számára építendő kő kikötők nagyobb területen károsítanák a nádast, mint a jelenlegi gyakorlat, mikor egy-egy csónaknyi helyet esetleg bevágnak a nádasba, cölöpöt vernek le a kikötéshez, vagy cölöpökön álló bejárót építenek a nádasba. Az utóbbiak felszámolása után néhány év alatt a természet teljesen visszafoglalja az ember által használt területet. Kőből épült kikötők esetén a természet sokkal nehezebben, lassabban foglalná vissza a területet. Az épített kikötők sokkal inkább megbontják a nádasok egységét, mint egy-egy csónakhely vagy bejáró.
– Még ha sokkal több csónakkikötő lenne, akkor is többet kellene utazzanak az emberek, hogy elérjék a hajójukat. Egy részük csak autóval juthatna el hajójához, ami a környezetet is károsítja, és általában nem a nyugodt pihenést jelenti, hanem stresszhelyzetek forrása. Biztos lennének olyanok akik azért, hogy a Balatonnál a csónakjukhoz le tudjanak jutni, az otthonuktól a Balatonig is kénytelek lennének tömegközlekedés helyett autóval utazni, hiszen a Balatonnál nem várja őket egy másik autó.
– A csónak tulajdonosok általában nem a jó anyagi körülmények között élők, sokuknak nehézséget okozna a kikötői díjak kifizetése, esetleg egyáltalán nem tudnák azt megfizetni, és így végleg lehetetlenné válna számukra a szabadidő vízen történő eltöltése.
A következő érvek szólnak a jelenlegi gyakorlat mellett:
– A tulajdonosok a lakóhelyükhöz legközelebb tarthatják csónakjukat, így hamar lejuthatnak a vízhez, naponta többször is “ránézhetnek” vízi járművükre, hogy minden rendben van-e?
– A csónak tulajdonosok a sajátjuknak érzik azt a kis partszakaszt ahol vízre szállnak. Környezetüket rendben, tisztán tartják, ezt az ott tartózkodó “idegenektől” is elvárják. Ha szükséges önként rendbe teszik, takarítják a nádast és a partot.
– A Balaton képéhez hozzá tartoznak a nád előtt ringatózó csónakok, vitorlások. Ez más országokban, más tavaknál is így van, a part mentén bójához vagy cölöphöz kikötve “parkolnak” a csónakok és kisebb hajók.
A fentiekre tekintettel kérjük, hogy a törvény módosításakor a törvény 35. § j) pontját cseréljék le a következőre, ezzel biztosítva, hogy a part mentén továbbra is kiköthessenek a csónakok, és ne kötelezhessék őket arra, hogy kikötőbe menjenek:
j) kishajó, csónak és egyéb nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi jármű a tómeder területén csak kiépített kikötőben, vagy a parttól illetve a nádas szélétől számított 50 m távolságon belül tárolható.
Egyébként is érdemes lenne megvizsgálni, hogy még mindig helytállóak-e azok az érvek, amelyek alapján a törvénybe került ez a paragrafus? Valószínűleg vannak a Balatonnak olyan részei ahol érdemes csónakkikötőket létesíteni, és van ahol nem érdemes. (Ennek eldöntését nagyrészt az önkormányzatokra lehetne bízni, hiszen jobban ismerik a helyi körülményeket.) És ha lesznek kikötők, akkor sem biztos, hogy a törvény erejével kell beterelni oda az embereket, hiszen ha ott jobb körülmények között tárolhatják a tulajdonosok hajóikat, akkor önként azt fogják választani.
Azért is módosítani kellene ezt a törvényhelyet, mert egy jogállamban nem helyes az, ha van egy betarthatatlan törvény, amit az állampolgárok nem tudnak betartani, a hatóságok pedig szemet húnynak megsértése felett, mert ők is tudják, hogy betarthatatlan. Kérjük amennyiben most nem szeretnék módosítani a törvényhelyet, abban az esetben is valamilyen átmeneti rendelkezéssel oldják fel azt az ellentmondást, hogy a törvény olyasmire kötelez, aminek nincsenek meg a tárgyi feltételei.
Kérjük a fentieket vegye figyelembe a törvényalkotói munkája során!
Fáradozását előre is köszönjük!
Budapest, 2013. március 24.
Tisztelettel:
Székely András
András, a Bejárható Magyarország fórum témában írtakat valamint a megújult MVSz honlap hírek rovatát ajánlom figyelmetekbe… Ugró
Mindenben egyetértek az általad leírtakkal András. Mi 1973-tól használtuk Siófokon a Szent László utca keleti végénél a partszakaszt horgászcsónakok kikötésére (20-25 csónak), soha senkivel vitánk emiatt nem volt. Minket nem zavartak, és mi sem zavartunk senkit. 2012 júniusában megkaptuk a vizirendészet felszólítását, hogy 10 napot kapunk a csónakok elszállítására, vagy 130 ezer ft büntetés. Aligától Balatonföldvárig kiépített csónakkikötő nincs és ezekbe is kihalási sorrendben lehet bekerülni. Siófokon és Balatonvilágoson csak vitorlásokat fogadnak.Igazságtalan és végrehajthatatlan ez a törvény.A Fonyódi Vizirendészet azt mondta, hogy a törvényt ugyan felfüggesztették a csónakok kikötésével kapcsolatban, de továbbra is büntetni fognak ha a csónakok nem lesznek 24 órás felügyelet alatt. A városban parkoló kocsikhoz is kell egy családtagot hagyni, hogy őrizze? Úgy tudom július 1-ig végérvényesen meg akarják oldani a csónakok elhelyezését, légy szives értesíts ha megtudsz valamit! Köszi.