Üdvözöljük › Fórumok › Szabad Balaton fórum › Kishajó – csónak
Ennek a témakörnek tartalma 2 hozzászólás, 2 résztvevő. Utolsó frissítés: czukrasz 11 éve, 3 hónapja telt el.
-
SzerzőBejegyzés
-
2013.07.05.-23:00 #224
Idén váltottam vitorlás csónakról (kalóz) kishajóra (25-ös túrajolle) és gyorsan leírnám a tapasztalataimat, míg el nem felejtem.
2013.07.06.-00:45 #2251. Korábban kalózzal szeltem a Balaton vizét, mostantól 25-ös túrajolléval. Jelen szabályozások szerint a 25-össel a viharjelzéstől függetlenül bármikor bárhová mehetek, míg a kalózzal erősen korlátozva voltam. Hogy biztonságosabb-e egy 25-ös jolléban egyedül mint egy kalózban? Nem tudom, egyelőre nem érzem így. Míg a kalózban mindent elértem a kokpitból szinte egy helyben maradva, addig a 25-ösön métereket futkározom a decken, ha elakad a fokshot. A kalózban minden kicsi, könnyű, egy személyes. A 25-ösön sokszor jól jön a segítség (pl, hogy megemelje a bum másik végét …), vagy jól jönne, ha nem egyedül lennék. A kikötés egy sokkal bonyolultabb procedúra (egyelőre?) a 25-össel, mert nehezebben jön le a vitorla, mivel nagyobb, de hirtelen visszahúzni végképp nem tudnám. Nincs meg az a lehetőségem ami a kalóznál símán megvolt, hogy bármi van, a kisvízben kiugrom és az orránál megfogom a hajót kézzel, aztán majd elrendezek mindent. Az egy tonnás hajónál az én erőm már nem elég semmire.
Összfoglalva: most úgy érzem, hogy attól, hogy a hajó nagyobb nem nyújt számomra nagyobb biztonságot, sőt inkább a hátrányait látom egyelőre. Ez egy kicsit biztos változni fog, ha egy kicsit átszereltem a dolgokat, hogy minden kézre álljon, egy személyesen kezelhető legyen. (És persze van előnye is: sokkal jobban megy. 😉 )2. Ami nagyon nagy élmény a kalóz után, hogy nem figyelem állandóan a viharjelzést, nem nézem milyen messze van a part. Persze nézem a jelzést, csak nem úgy mint eddig, hogy na elsőfok van, akkor úgy menjek, hogy ha feltűnik a rendőr, akkor míg odaér én is beérjek a parttól 500 m-en belülre, ha meg másodfok van, akkor már csak nagyon közel a kikötőhelyhez ide-oda, hogy ha jön a rendőr gyorsan kiköthessek. Hanem oda megyek ahova éppen szeretnék, nyugodtan megyek egy takkon a Balaton közepéig és ráérek ott fordulni. Nem kell aggódnom, hogy ha elmegyek 10 km-t és akkor hirtelen kitör a viharjelzés, akkor hogyan jutok haza. Nem kell állandóan figyeljek, hogy ha jön a rendőr gyorsan kapjam magamra a mentőmellényt.
Azt gondolom, hogy jó lenne, ha egy kalózzal vagy más vitorlás (vagy nem vitorlás) csónakkal is hasonlóan szabadnak érezhetné magát bárki, tehát ezért érdemes harcolni.3. Olyan eseteknek is tanúja voltam épp most a napokban, mikor kis vitorlásokkal kezdők úgy szálltak vízre, hogy – legalább is számomra úgy tűnt – nincsenek tisztában azzal, hogy egy vitorlás hogyan működik, hogyan kell felszerelni, elindulni vele, hogyan kell irányítani … Számukra természetesen nem biztonságos a viharos szelekben vitorlázni, sem vitorlás csónakkal sem vitorlás kishajóval, míg a tudást és tapasztalatot össze nem gyűjtik. (És van abban is igazság, hogy kishajót elvileg csak engedéllyel vezethet bárki, az engedély megszerzésekor pedig elvileg tanult elméletet, volt egy kis gyakorlati oktatás és vizsga is, tehát jó eséllyel egy kicsit ért hozzá aki kishajót vezet.)
Azt gondolom az emberi oldal sokkal fontosabb mint a hajó mérete. Akinek elegendő tudása és tapasztalata van, az el tudja dönteni, hogy egy adott hajóval (felszereléssel, legénységgel …) biztonságosan tud-e hajózni. Ugyanaz a hajó az egyik ember számára lehet biztonságos, míg egy másik számára nem az. Tehát nem arról kellene szóljon a szabályozás/viharjelzés, hogy ekkora hajóval tilos, akkorával meg szabad, hanem arról, hogy rossz idő közeledik, gondold meg, hogy a te tudásoddal/tapasztalatoddal, a te hajóddal/felszereléseddel, a te legénységeddel, ilyen várható körülmények között biztonságos-e hajózni vagy sem.2013.09.11.-11:17 #241Az egész magyarországi helyzet speciális. Abból kellene kiindulni, hogy egy felnőtt személy, aki feltehetően nincs gyámság alatt, az el tudja dönteni, adott időjárási viszonyok között, a saját hajójával biztonságos e a kihajózás?
Hatósági erővel ezt szabályozni lehet, de értelmetlen. Egészen addig, amíg rendkívüli esemény nincs, mindenki szabadon csinálhasson-az ésszerűség határain belül-amit tud és akar.
Ha rendkívüli esemény van, viselje annak anyagi és erkölcsi következményeit. Értem ez alatt, hogy havaria esetén a mentés felszámolható legyen, az okozott kár pedig behajtható.
Éppen ezért értelmetlennek tartom a Hajózási Felügyelet és a vizi rendészet “ellenőrzéseit és vizsgáit”
Ha az ajánlott felszerelés hiánya vagy üzemképtelensége miatt káresemény van, az az illető”elkövető” sara, feleljen érte, de amíg nincs semmi, ne piszkáljuk.
Én amúgy sokáig volt feleségemmel vitorláztam, aki nem volt vitorlás fan, szerette a napot és a szélcsendet. Elsősorban induláskor és kikötéskor fordult elő rendre a hangos szó közöttunk, nem hallotta, elértette az utasítást. Ezen egy fejre illeszthető talki walki segített. Az igazi megoldást az jelentette, hogy hat hétig egyedül vitorláztam. Ekkor tanultam meg igazán a manőverezéseket előre átlátni és megtervezni. Azóta extrém helyzetekben igényelek csak segítséget, hozzá téve, hogy a hajóm egykezesre van bejáratva.
-
SzerzőBejegyzés
Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.